Dagens PS

Klarna ser London som möjlig plats för IPO

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna ser London som möjlig plats för IPO. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 21 maj 2021Publicerad: 21 maj 2021

Klarna, Europas mest värdefulla uppstartsbolag, tror att Brexit kan boosta London som globalt finansiellt centrum och ser en möjlighet att noteras där.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Sebastian Siemiatkowski ser Klarna London som en plats för en möjlig IPO, det skriver Financial Times. Han säger också att marknaden är väldigt överhettad och att han ser en risk för ett fall i höst.

Tror Brexit gynnar London

“Eftersom Brexit har skett ger det London en möjlighet att skriva ännu bättre regler för den finansiella sektorn. Det kommer gynna London, att stå utanför EU … Folk trodde att alla banker skulle flytta därifrån . Jag tror på motsatsen”, säger han till FT.

I mars värderades Klarna till 31 miljarder dollar, vilket är en tredubbling av dess värde ett halvår tidigare. Det gör fintech-bolaget till en av de största IPO:erna och börser världen över uppvaktar bolaget.

Tidigare har Klarna lutat åt New York för en direktnotering men har också påtalat att bolaget inte har bråttom att noteras.

Vill ha riskbaserade regler

Sebastian Siemiatkowski säger till FT att han föredrar riskbaserade regler framför normativa regler, särskilt vad gäller sådant som exempelvis anti-penningtvätt och integritet.

“Den typen av möjligheter finns för Storbritannien nu: att gå igenom regler och titta på de som är för normativa”, säger han till FT.

ANNONS

Vill bli Tesla för banktjänster

Han säger vidare till FT att Klarna under de senaste åren har expanderat snabbt till både Storbritannien och USA, i sina försök att bli “Tesla för banktjänster till privatpersoner”.

Det finns kritiker som tycker att Klarnas krediterbjudande uppmuntrar unga konsumenter till att dra på sig skulder. I flera länder har tillsynsmyndigheter börjat agera mot företag som erbjuder köp nu – betala senare-tjänster.

Förbjöd Klarnas annonser

I december förbjöd Storbritanniens Advertising Standards Authority, som reglerar reklamen i landet, flera av Klarnas annonser då de ansågs att “på ett oansvarigt sätt uppmana användandet av krediter för att höja folks humör”

Enligt FT menar Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att bolaget har ett ansvar att guida konsumenter till rätt val, men att det måste finnas en gräns för bolagets ansvar.

“Om folk vill reglera mot att folk köper mer än fyra tröjor per år online så, visst … det finns en gräns för hur mycket vi kan göra,” säger han till FT.

Sebastian Siemiatkowski säger också till FT att han inte känner ett brinnande intresse att börsnotera Klarna just nu utan att han skulle föredra att notera bolaget när marknaden inte är överhettad.

ANNONS

Kritik mot Paypal och Amex

Han passade även på att kritisera Paypal och American Express och menar att de tar höga avgifter och sedan stimulerar sina kunder med lojalitetspoäng.

Google, Apple och Facebook ser han inte som hot inom fintech eftersom de har blivit konglomerat som gör miljontals olika saker.

“Man kan vara bra på en del saker, men det är svårt att vara bra på allt. Jag är helt enkelt inte oroad över dem,” säger Sebastian Siemiatkowski till FT.

Läs mer: Klarna: “Press att dubbellista aktien i börsnoteringen”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS