Efter ett turbulent år ska Revolut åter ta upp kampen med bankerna och accelerera sin världsexpansion. En börsnotering hade dock kunnat äventyra långsiktigheten, hävdar uppstickaren.

annons
annons

I kriget om bankkunder har allt fler bank- och betalappar flyttar fram positionerna.

I täten finns Revolut – ett brittiskt fintechbolag som erbjuder bankkort och en bankapp i 36 olika marknader.

Investeringsklimatet för fintechbolag är i allra högsta grad gynnsamt. Trots detta utesluter Revolut en börsnotering under året, skriver Di.

”Vi vill vara långsiktiga och bygga en hälsosam affär med hjälp av de bästa produkterna, en börsnotering hade nog distraherat det arbetet”, säger Nikolaj Storonskij, Revoluts vd och grundare.

Utmanande år

Revoluts tjänster har ett liknande upplägg som Spotifys streamingstjänst där basvarianten är kostnadsfri medan ytterligare funktioner blir upplåsta genom månatliga avgifter.

Den största intäktskällan har dock historiskt varit den procentandel som bolaget tar ut vid varje transaktion som sker med de fysiska betalkorten.

ANNONS
ANNONS

När coronapandemin slog till medförde det ett kraftigt intäktsfall för Revolut.

”Det var väldigt stressigt till en början, i april sjönk våra intäkter med 40 procent”, Nikolaj Storonskij.

Revolut hade under början av 2020 fyllt på kassan med motsvarande 4,9 miljarder kronor och genomförde senare under året ytterligare en emission på 700 miljoner kronor.

”Tajmningen med nyemissionen blev väldigt lyckosam, så finansiellt var läget stabilt under våren” Nikolaj Storonskij.

Siktar högt

Revoluts högflygande expansionsplaner fick till en stor del bordläggas under 2020.

Efter att ha vänt intäktsfallet till en ökning med 50 procent jämfört med 2019 menar nu Nikolaj Storonskij att bolaget återigen är redo att positionera sig för ytterligare tillväxt.

ANNONS
ANNONS

”USA är väldigt viktigt för oss – vi vill vinna marknaden. Där anställer vi många nya medarbetare och har en hög budget”, förklarar han.

Samtidigt siktar bolaget på att ta upp kampen med Klarna om fakturamarknaden. Inte minst inom e-handelssegmentet.

”I framtiden kommer vi titta på att lansera mer renodlade ’köp nu, betala senare’-tjänster”, förklarar Nikolaj Storonskij.

Läs mer: Revolut når halv miljon användare [Dagens PS] >>