Dagens PS

Svenska impact-företag som vill förändra

Tre svenska impact-företag har lovade framtidsutsikter inom miljö och hållbarhet. (Foto: Mastercard Lighthouse MASSIV)
Tre svenska impact-företag har lovade framtidsutsikter inom miljö och hållbarhet. (Foto: Mastercard Lighthouse MASSIV)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2020Publicerad: 23 nov. 2020

Tre svenska impact-företag med miljö i fokus har utsetts till vinnare i acceleratorprogrammet Mastercard Lighthouse. Innovationsprogramet inriktar sig på nystartade företag som arbetar med att möta större samhällsutmaningar.

Stockholmsbaserade PlasticFri, ett bolag som tillverkar växtbaserad ersättare för dagens plast, utsågs till det mest lovande impact-företaget i Norden och Baltikum hösten 2020.

“Det är ett nöje att väletablerade organisationer delar PlasticFri:s vision och vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete tillsammans,” säger Max Mohammadi, Co-founder av PlasticFri, i ett pressmeddelande.

Utöver PlastiFri fanns också fler svenska företag bland vinnarna. Det Stockholmsbaserade bioteknikföretaget Molecular Attraction vann the Impact Potential Award. Företaget producerar en miljövänlig teknik för att bekämpa vektorburna sjukdomar som malaria, dengue och zika som årligen drabbar 470 000 människor. Molecular Attraction är redo att starta fältförsök riktade mot myggor – världens dödligaste djur.

Vann People’s Choice Award

Green Assets Wallet fick flest röster via sociala medier och vann därmed People’s Choice Award. Företaget har utvecklat en blockchain-baserad plattform som stödjer den gröna obligationsmarknaden genom att öka kostnadseffektivitet och tillförlitlighet. Det gör att emittenter effektivt kan kommunicera social impact-planer och framsteg till den bredare marknaden, medan investerare får tillgång till trovärdig information och impact-data på ett tryggt sätt.

Positiv förändring i samhället

“PlasticFri, Molecular Attraction and Green Assets Wallet arbetar alla med teknik som är exempel på nordisk innovation, och som kan bidra till ökat välmående och säkerhet i världen. MASSIV:s vision är att vara en “impact unicorn- fabrik” som hjälper företag som bidrar till positiv förändring i samhället att skala upp genom samarbeten – och vinnarna är precis den typen av företag som vi vill stötta,” säger Mats Taraldsson, Head of Digital Development and Fintech Engagement, Mastercard Norden och Baltikum.

Läs mer: Svenska fintechbolaget: ”Nu kommer vi att fira”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS