Digitala lånebolaget Näktergal tillsätter en ny produktchef i form av Stig Johansson. Han har tidigare varit Payment Expert på Riksbanken, finansinspektör på Finansinspektionen och styrelseledamot i Swedish Fintech Association. Det skriver Näktergal i ett pressmeddelande.

Idag meddelar svenska fintechbolaget Näktergal, som utvecklar teknologin bakom digitala lån, att Riksbankens tidigare betalningsexpert, Stig Johansson, går in som ny produktchef. Som produktchef på Näktergal ska Stig Johansson ansvara för att fortsätta utveckla och expandera bolagets banbrytande plattformslösningar för lån- och sparprodukter.

Stig Johansson har lång erfarenhet inom finansiell teknologi och i sin tidigare roll som Payment Expert på Riksbanken arbetade Stig Johansson för moderniseringen av det svenska betalsystemet och implementeringen av E-Kronan. Innan dess var Stig Johansson senior finansinspektör hos Finansinspektionen, med ansvar för myndighetens roll inom ny teknik. Han har även arbetat som strategichef på Svea Ekonomi, varit del av Näktergals rådgivande kommitée, styrelseledamot i Swedish FinTech Association och rådgivare åt acceleratorprogrammet The Bonfire, etablerad av EY och fintechhubben, Findec.

”Jag är mycket glad och stolt att kunna välkomna Stig Johansson som produktchef på Näktergal. Hans gedigna erfarenhet och expertis inom fintech kommer att vara en stor tillgång när vi fortsätter att utveckla smarta och kostnadseffektiva tekniska lösningar för lån- och bankverksamhet”, säger Erik Bennerhult, vd och en av grundarna på Näktergal.

ANNONS
ANNONS

Samarbetat med Bluestep i Finland

”Som tidig rådgivare till Näktergal har jag följt bolaget på nära håll och jag är otroligt imponerad över vad teamet har åstadkommit hittills. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla företagets tekniska erbjudande och få fler lån- och bankaktörer att förstå att konsumentvänlig och dynamisk teknik kommer bli avgörande för att bibehålla konkurrenskraft framåt”, kommenterar Stig Johansson, ny produktchef på Näktergal.

Näktergal, som tidigare i juni gick in i den finska marknaden tillsammans med Bluestep Bank, har växt sitt team från 6 personer till 10 under de senaste sex månaderna. Där har bland annat Sarah Kok, tidigare varumärkeschef på Instantor och medgrundare till Women In Fintech Network, gått in som ny marknadschef.

”Under de senaste månaderna har vi tagit stora kliv framåt och vi ser en ökad mognad inom bank- och finansvärlden för att köpa in tekniska lösningar som kan leva upp till kunders krav på intuitiva, snabba, enkla och säkra lösningar. Att vi tillsammans med Bluestep Bank lanserade i Finland tidigare i juni samt att vi kan välkomna nya talanger till team:et är ett starkt kvitto på detta”, fortsätter Erik Bennerhult.