Betaljätten Mastercard presenterar tillsammans AI-företaget Accel Robotics en ny teknologi som innebär att kunders betalkort scannas medan de ligger kvar i plånboken. ”Shop Anywhere”, som initiativet kallas, lanseras nu hos bland andra bensinföretaget Cirkle K och restaurangkedjan Dunkin’ (tidigare Dunkin’ Donuts). 

”När butiker och konsumenter går igenom en av de mest omvälvande perioderna i modern tid är det uppenbart att traditionella affärsmodeller måste utvecklas snabbt”, säger Stephane Wyper, vice direktör på Mastercards Retail Innovation-sektion enligt Businesswire.

ANNONS
ANNONS

Bensinföretaget Cirkle K lanserar funktionen på ett antal bensinstationer i USA och Kanada. Restaurangkedjan Dunkin’ implementerar teknologin och låter kunder handla utan att interagera med personalen.

Tekniken ska ”öka shopping-upplevelsens hastighet genom att ta bort existerande friktionspunkter genom välutvecklad registrering och involverande shopping-analys – vilket erbjuder kunder noll väntetid, noll köer och säkra betalningar”, skriver företaget vidare.