Monzo har under året drabbats av en nedskriven värdering, ett vd-avhopp och massiva uppsägningar. För att stabilisera situationen introducerar den brittiska neobanken nu en procentuell månadsavgift och en avgift på fem pund för att ersätta borttappade kort. 

Kunder som tar ut mer än 250 pund per månad kommer beläggs med en avgift på tre procent av den uttagna summan. Det skriver Finextra.

Avgiften gäller inte kunder som använder Monzo som förstahandsval i sina bankärenden eller premium-kunder.

I ett blogginlägg förklarar bolaget vad som lett till beslutet.

”Varje gång någon tar ut pengar betalar vi företagen som driver bankomaterna. I dagsläget står runt 20 procent av kunderna för 80 procent av kostnaderna för våra bankomater. Det innebär att att de flesta av våra uttag kommer från en liten del av kunderna”, skriver företaget.

ANNONS
ANNONS

”Detta är anledningen till att vi ber personer som tar ut mycket pengar hos oss, men skulle kunna göra det gratis via sin andra bank, bidrar till dessa kostnader”.

Gällande avgiften för borttappade kort skriver bolaget:

”Om du behöver byta ut ditt kort för att du utsatts för bedrägeri, om det blivit stulet eller om det gått ut byter vi alltid ut det gratis i Storbritannien. Men om du behöver fler kort av en annan anledning kommer vi be dig att stå för den kostnaden i vissa fall”.

Läs mer: Monzos mardrömsmånad fortsätter – sparkar 120 [Dagens PS]