Formel 1 har skrivit ett stort sponsoravtal med crypto.com. Enligt källor till CNBC är avtalet på över 100 miljoner dollar för fem år.

Crypto.com är en plattform där användarna kan sälja och köpa kryptovalutor. Som en del av avtalet ska de få varumärkesnärvaro kring alla Formel 1-event, inklusive det nya sprint-formatet som ska testas som kval i vissa av årets lopp.

Nytt NFT-pris

De ska också instifta ett nytt pris från och med Belgiens Grand Prix i augusti, och Formel 1:s officiella NFT-partner (non-fungible token, ett slags digitalt äkthetsintyg). Enligt företaget själva har de tio miljoner användare på sin plattform, som finns som app på Apple- och Android-telefoner.

F1 ser enligt den kommersielle direktören Ben Pincus fram emot att ha crypto.com som ”när vi utforskar kryptovalutans värld, ett område vi är mycket intresserade av.”

Sponsrar också Aston Martin

”Vi ser fram emot många års innovation tillsammans. Vi är också glada att samarbeta med F1 i utvecklingen av exklusiva NFT-enheter, som kopplar fans till sporten på nya och innovativa sätt”, säger Kris Marszalek, medgrundare och vd på crypto.com, enligt CNBC.

Bolaget har också ett sponsoravtal med stallet Aston Martin, som återkom till Formel 1 inför årets säsong efter 60 års frånvaro. Ägaren Lawrence Stroll har satsat stora pengar i en ny fabrik vid Silverstone i Storbritannien, som ska stå klar under 2022. Crypto.com sponsrar också ishockeylaget Montreal Canadiens i NHL.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Kryptobolaget sponsrar Aston Martin i F1