Fintechbolaget Doconomy – bland annat inriktat på att mäta klimatpåverkan – har utsetts till finalist i Lighthouse Development Program, som samlar fintech-företag i Norden och Baltikum.

Doconomy delar på finalplatsen med finska Enterpay och lettiska Nordigen. Lighthouse, som arrangeras av Mastercard och NFT Ventures, är ett efterfrågat partnerskapsprogram med prominenta samarbetspartners, banker och har hundratals ansökningar inför varje omgång. Genom programmet har Mastercard bidragit till att utveckla flera start up-bolag inom fintech och driva innovation i regionen.

Doconomy har gjort det möjligt att enkelt mäta klimatpåverkan baserat på konsumtion och lanserade tidigare i år det första kreditkortet med en koldioxidgräns i samarbete med Mastercard.

”Vi är väldigt glada och stolta över att gå till final i Lighthouse Development Program. Det är en fantastik möjlighet för oss att utvecklas och få ta del av Mastercards infrastruktur och globala erfarenheter. Doconomy och Mastercard kan tillsammans engagera konsumenter, handlare och företag att skapa verklig skillnad, säger Natahlie Green, VD och medgrundare på Doconomy.

Lighthouse Development Program är ett partnerskapsprogram som samlar fintech-företag, banker, investerare och rådgivare för att stötta och utveckla Nordens och Baltikums mest lovande fintech-bolag. Programmet uppmärksammar i första hand mer etablerade fintech-företag och syftet är att bygga partnerskap mellan ledande aktörer inom branschen.

Sedan starten 2018 har programmet varit mycket populärt och mer än 70 procent av deltagarna i programmet har bildat samarbeten. Exempelvis har den svenska finalisten från 2018 Fidesmo lanserat smarta wearables för kontaktlösa betalningar i samarbete med Mastercard. I höst är det tredje gången Mastercard arrangerar Lighthouse Development Program i Norden och Baltikum.

ANNONS
ANNONS

”Lighthouse är i stort sett det enda fintechprogram som satsar på de fintech-företag som kommit lite längre i sin utveckling och därför är redo att skala upp verksamheten utanför landsgränserna. För dessa företag är kunskap, nätverk och sparring lika viktigt som kapital. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på Mastercards globala erfarenhet och infrastruktur, och vi vill vara med och utveckla och driva innovation inom fintech och paytech”, säger Mats Taraldsson, digital affärsutvecklingschef och ansvarig för fintech-samarbeten, Mastercard Norden och Baltikum.

Programmet avslutas med en final på det prestigefyllda startupevenemanget Slush i Helsingfors den 22 november. Då har alltså Doconomy från Sverige, tillsammans med finska Enterpay och lettiska Nordigen chans att stå som vinnare.

”Vi tror att samarbeten är det bästa sättet att driva innovation och utveckling. Genom Lighthouse kan vi lära oss av de starkaste fintech-företagen och deras affärer samtidigt som vi hjälper dem att växa och utveckla sina verksamheter”, säger Mats Taraldsson.

Om Lighthouse Development Program
Lighthouse Development Program är skapat för att hjälpa fintech-startups hantera de utmaningar de möter genom att para ihop dem med branschexperter i en serie workshops, där alla parter lär av varandra med det gemensamma syftet att tillgodose morgondagens behov. Varje deltagande startup tilldelas en kontaktperson som ger dem tillgång till resurser såsom ämnesexpertis, marknadsinsikter och data samt introducerar dem till olika aktörer inom branschen såväl som till Mastercards kunder och partners. Programmet riktar sig till fintech-startups som arbetar med e-handel, betalningar, AI, open banking, säkerhet (t.ex. biometri), blockkedjor och liknande områden. Den tredje omgången av programmet pågår under hösten och består av heldagsworkshops samt fortlöpande stöd och rådgivning däremellan.