Dagens PS

Analytiker: Fintech har missat sin viktigaste målgrupp

Fintech målgrupp
Fintech-sektorn borde rikta sig mer mot äldre, enligt en analys. (Foto: Unsplash)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 29 juli 2021Publicerad: 29 juli 2021

Säg fintech och målgrupp – då tänker man ofta på yngre personer. Det är ett enormt misstag, menar Yusuf Ozdalga, partner och Storbritannien-chef på det fintech-fokuserade investmentbolaget QED Investors. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

QED Investors är ett investmentbolag inriktat på fintech, och har bland annat investerat i svenska Klarna. Företagets Storbritannien-chef säger att fintechbolagen dock har missat den viktigaste, snabbast växande och rikaste målgruppen – 50-70-åringar.

Sajten finextra skriver att fintechbolagen riktat in sig på yngre personer med resonemanget att de ofta är mer entusiastiska inför att använda innovativa digitala produkter och tjänster.

Yusuf Ozdalga menar att de därmed missat en målgrupp som både har behov av nya banktjänster och rejält med kapital att investera.

“Mer inkluderande för människor precis som dem”

Han menar att fintechbolagen borde satsa på att utmana de traditionella bankerna som tar överpriser på saker som livräntor och pensioner, kapitalförvaltning och försäkringsprodukter.

“Ironin är att de flesta grundare inom fintech vill förbättra samhället, jämna ut skillnader och förbättra tillgängligheten”.

“Men de tenderar att vara mer inkluderande för människor precis som dem, och ta itu med frågor som de tror gäller mest för 20 och 30 någonting, medan de alldeles för lätt ser andra som stereotyper.”

Bra för både kunder och bolag

ANNONS

Han säger att kunderna kan göra enorma kostnadsbesparingar – samtidigt kan fintechbolagen ta marknadsandelar och göra vinster. Han förutspår att marknaden nu är mogen för fintech att på allvar utmana om den kapitalstarka målgrupp som är äldre personer.

“Den digitala klyftan handlar i allt större grad inte om de med och utan tillgång till teknik, utan mellan innovatörer vars produkter gäller alla åldersgrupper kontra dem som riktar sig till människor som dem själva, och därmed utesluter viss demografi”, säger Yusuf Ozdalga på QED Investors.

Läs mer: Forbes prestigelista om Fintech – Klarna tar plats igen

Läs mer: H&M – familjen Persson köpte aktier i Klarna för 750 miljoner

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS