25 fullastade järnvägsvagnar rullade i flera månader längs den Transsibiriska järnvägen och vidare till Pyongyang, skriver nyhetsbyrån TT i en läsvärd artikel, publicerad i Aftonbladet.

Utställningen invigdes av den svenske ambassadören Kaj Björk och Exportrådets vd Göran Engblom, invid porträtt av kung Carl XVI Gustaf och Nordkoreas dåvarande diktator Kim Il Sung.

Bland annat SKF, Volvo, Sandvik och Alfa Laval fanns på plats med förhoppningar om lukrativa storkontrakt.

”Det var inget snack om bojkotter eller sådant. Det rådde en politisk enighet som också inkluderade vänstern. Den förhärskande linjen var att vi skulle ha handel med de här länderna och på så sätt bidra till öppenhet och demokratisk utveckling”, säger Erik Zachrison, Exportrådets projektledare för ”Swedish Industrial Exhibition”, till TT.

Allt började bra. Volvo fick en order på 1.000 personbilar och Atlas Copco fick en jätteorder på 1,3 miljarder kronor i dagens penningvärde.

ANNONS
ANNONS

Det var bara ett problem: Nordkorea struntade i att betala.

Varje år sedan 1975 har svenska Exportkreditnämnden EKN, som försäkrade affärerna, en faktura till Nordkorea. Det urspringliga beloppet på 600 miljoner kronor har nu vuxit till 2,7 miljarder, inklusive ränta.

”Vi i Sverige var kanske lite naiva och drevs av politiska överväganden att försöka sätta Sverige på kartan”, säger Erik Zachrison till tidningen.

LÄS MER: Miljardfiaskot i Nordkorea fyller 40 (Aftonbladet / TT) »