Utan att veta om det kan det faktiskt vara så och i slutändan kan det höja lönsamheten.

Dagens Nyheter konstaterar att alla företag har immateriella tillgångar och att dessa som regel utgör minst 80 procent av bolagets värde.

Den som är medveten om det och utnyttjar tillgångarna rätt kan få företagets lönsamhet att öka, framgår det.

Företagsnamn, varumärke, patent och design är exempel på immateriella tillgångar. Liksom företagshemligheter, affärsidéer och kundregister.

ANNONS
ANNONS

Du som ägare till bolaget kan genom att vårda dessa immateriella tillgångar alltså få fart på tillväxten. Till att börja med måste du ta reda på och identifiera dessa immateriella tillgångar.

Det gör du enkelt genom ett test som bara tar några minuter på Patent- och registreringsverkets (PRV) hemsida. Där får du svara på 12 frågor om detta och hjälp att hantera de dolda och värdefulla möjligheterna på bästa sätt, skriver Dagens Nyheter och förklarar att det sedan handlar om att sjösätta en strategi för att så snabbt det bara går använda tillgångarna för företagets utveckling.

Målet är att bland annat attrahera samarbetspartners och utnyttja fördelarna med de immateriella tillgångarna i marknadsföring.