För att du och ditt företag ska kunna växa och blomstra behöver du först ta hand om dig själv och din passion. Nyckeln till att undvika utbrändhet är att ställa sig själv tre viktiga frågor.

Det menar gästskribenterna Clay Mathile och Joni Fedders på sajten Entrepreneur. Radarparet är grundare, respektive styrelsemedlem, för bolaget Aileron som hjälper företag med hållbar tillväxt.

Mathile och Fedders listar tre livsviktiga frågor som varje småföretagare och entreprenör måste ställa till sig själv – för att inte gå in i väggen:

Först behöver du fastställa vad du behöver från ditt företag. Allt från finansiella till emotionella behov är värda att utforska – och se till att skriva ner allt du kommer på, förklarar artikelförfattarna.

ANNONS
ANNONS

Vidare måste du enligt artikeln ställa den tuffa frågan: vad behöver jag från mitt team? Det kan kännas svårt att ställa raka krav på dina medarbetare enbart baserat på dina egna behov, och ännu svårare att motivera förändringar. En bra strategi är att basera alla argument kring företaget, affärsidés och målvisionen – och Mathile och Fedders påminner också om att alltid vara öppen och ärlig i sin ledarstil.

Avslutningsvis kan det finnas förlegade ”regler” och normer som du måste släppa för att både du och ditt företag ska må bra. De flesta vedertagna sanningar om företagande är rätt generella och inte till för alla, menar artikelförfattarna – och du kan ändra eller slänga ut regler helt efter eget huvud.

Att återuppväcka glöden kan ta sin tid – men det är också en ypperlig möjlighet att utmana alla sidor av företaget.