För att skapa bestående förändring behöver du leta efter friktionen i industrin – mellan kunder, mellan kunder och företag, och även bland företagen själva. Det är i oenigheten som förändringen grundar sig.

Det skriver Ashik Karim, gästskribent på Entrepreneurs sajt. Han är vd för LiteLink Technologies, ett börsnoterat företag som med hjälp av AI försöker förändra hur kunder och företag förhåller sig till logistik och onlinebetalningar.

Ashik Karim menar att friktionen är själva roten till ett problem, och därför finns det möjlighet att introducera en lösning. Det är ingen slump att de mest framgångsrika startupbolagen lyckats förändra världen – de har lyssnat på ”vanliga” människor, menar Karim.

”Om du ger människor de rätta verktygen så blir de inte bara glada, de kommer att skapa bestående förändring som kan skifta hela industrin. Och det är sant för vilken industri som helst”, skriver Karim i sin artikel.

ANNONS
ANNONS

Det är dumt att börja med försäljningsmöten med högt uppsatta chefer, då alla produkter måste börja med ett verkligt problem som måste lösas. Karim påpekar att man inte ska ignorera industriexperter, och bolagschefer som har fågelperspektivet – han menar bara att bottenperspektivet är minst lika viktigt.

Undersök vad som håller tillbaka utveckling; vad som gör att människor inte kan förverkliga sin idéer – och skapa sen en lösning, avslutar artikelförfattaren.