En av flera branscher som myndigheten går extra hårt åt i år.

Det är marknadsföring via influencers som tilldrar sig Skatteverkets intresse.

”Det är en bransch som växer och omsätter hundratals miljoner kronor”, säger Henrik Kisterud på Skatteverket, enligt Dina Pengar i Expressen.

Skatteverket har hållit presskonferens i dag om vilka branscher som ska hamna särskilt under lupp i årets kontroller.

ANNONS
ANNONS

Förutom influencers ska skattemyndigheten kika närmare på medieköpare och agenturer. Fokus läggs i hög grad på digital ekonomi men framför allt riktas granskningen mot restauranger, bilverkstäder, skönhetsbranschen och byggbranschen, framgår det.

”Vi ska kunna jobba i realtid med andra myndigheter och sätta stopp för osund verksamhet innan det har gått för långt”, säger Pia Bergman, nationell samordnare mot grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket, rapporterar Dina Pengar.

Myndighetens syfte är att komma åt den osunda konkurrensen på vad som beskrivs som en grå marknad med usla villkor, svartjobb, slavlöner och total avsaknad av skyddsnät.

Även kryptovalutor, e-handel och spelskatt blir i år föremål för extra kontroller, uppger Breakit.