Dagens PS

SAS-Janne hjälper drabbade resenärer

Jag stödjer hellre kunden än ett bolag som inte följer lagen
Jag stödjer hellre kunden än ett bolag som inte följer lagen
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 mars 2018Publicerad: 22 mars 2018

Den legendariske ex-SAS-chefen tar nu flygpassagerarnas parti när flygen är försenade – han går in som ägare av Ifdelayed, rapporterar Di.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bolaget har alltså som affärsidé att driva utsatta passagerares sak när flygen inte håller tidtabellen.

“Jag stödjer hellre kunden än ett bolag som inte följer lagen. Men vi blir snarare en medspelare än en motspelare. Jag har alltid försökt skapa kundnytta och driva verksamhet runt kunden”, säger Jan Carlzon till tidningen.

Han konstaterar att det är ett uppenbart problem hos vissa flygbolag med försenade flyg och att inte alla lever upp till EU:s lagstiftning på området, “och då blir det krångligt för kunden”, säger han.

“Vi kan hjälpa dem ta fram alternativ ersättning som gör att kunden får mer i värde, men som också blir kommersiellt bra. Flygbolagen sparar administrationskostnader och arbetet kan ge en bra kundrelation”, fortsätter Jan Carlzon, som berättar att han länge satsat pengar i startup-bolag inom techbranschen – han tror att avkastningen kan bli god särskilt i den här verksamheten, som handlar om att hjälpa flygkunder som drabbas av förseningar, förklarar han i Di-artikeln.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS