Dagens PS

Kändisen som folket vill är reklampelare

(Foto: TT)
(Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 nov. 2021Publicerad: 04 nov. 2017

Gissa tre gånger vem det är…

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ja visst är det Leif GW Persson som svenska folket helst vill se som frontfigur i en reklamkampanj.

Åtminstone enligt en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Leif GW Persson är folkets favorit som frontfigur i en reklamkampanj, enligt undersökningen. (Foto: TT)

Leif GW Persson är folkets favorit som frontfigur i en reklamkampanj, enligt undersökningen. (Foto: TT)

Zlatan Ibrahimovic och Volvo. David Beckham och H&M. Heidi Klum och Lidl. Kändisar som frontfigurer för ett varumärke har kommit att bli ett vanligt inslag i reklamsammanhang.

“I takt med att det har blivit svårare för annonsörer att tränga igenom bruset  krävs det något extra. Att använda sig av så kallade influencers och kändisar, en person som man har tilltro till, har visat sig vara ett effektivt knep för att nå ut”, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

1.000 svenskar deltog i undersökningen och de fick välja fritt från en lista 19 mycket omskrivna/uppmärksammade kändisar det senaste året.

Flest vill alltså se Leif GW Persson som frontfigur i en reklam. Han är särskilt poppis bland män (19 %) och i Mellansverige (21 %). Komikern Robert Gustafsson hamnar tvåa på listan, följt av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström.

“Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur”, säger Ulf Hermansson Samell.

ANNONS

Zlatan Ibrahimovic står högst i kurs hos svenskar med en årslön på 400.000 kronor och uppåt medan Sanna Nielsen är synnerligen populär i Sydsverige.

Att använda kända människor i reklam är dock inte helt riskfritt. En dålig matchning mellan varumärket och profilen kan riskera att slå tillbaka och ge negativ effekt på genomslaget.

“Kändisar har många fans men också ofta en skara människor som kanske inte är så positivt inställda till en viss kändis, och det kan riskera att smitta av sig på ens varumärke. Likaså om kändisen hamnar i någon skandal, då riskerar varumärket att dras med i skandalen”, säger Ulf Hermansson Samell.

Här är kändisarna som folket vill se i reklam – hela listan:

Leif GW Persson       14 %

Robert Gustafsson    8 %

Zlatan Ibrahimovic      6 %

Sarah Sjöström 6 %

ANNONS

Alicia Vikander   5 %

Marcus Oscarsson      4 %

Zara Larsson      3 %

Joel Kinnaman   3 %

Sanna Nielsen   3 %

Mikael Persbrandt      2 %

Henrik Stenson  2 %

Clara Henry       2 %

ANNONS

Gina Dirawi         2 %

Tilde de Paula    1 %

Stefan Sauk       1 %

Felix ”pewdiepie” Kjellberg         1 %

Noomi Rapace  1 %

Loreen      1 %

Bianca Wahlgren        1 %

Någon annan?   3 %

ANNONS

Vet ej        29 %

Fotnot: Medlemmar av kungahuset samt personer knutna till ett politiskt parti ingick inte i undersökningen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS