Bakgrunden är nonchalans mot den nu ett år gamla GDPR-lagen som gäller i hela EU.

Enligt en ny rapport från Visma, som refereras av Dagens Industris utgåva på onsdagen, har en fjärdedel av Sveriges småföretagare fortfarande ingen koll på GDPR.

Mer än varannan, 53 procent, har heller inte vidtagit några åtgärder sedan den nya dataskyddsförordningen trädde i kraft.

Boo Gunnarson, branschexpert på Visma, tror att småföretagarna tänker att de är så små att GDPR inte är så viktigt, och att de inte behöver ändra sitt sätt att jobba eftersom de har så få kunder.

ANNONS
ANNONS

”Det handlar om flera hundra tusen företag som tänker så – det är beklämmande”, säger han till Di, som konstaterar att hela nio av tio småföretag dessutom säger sig inte vara oroliga över att bryta mot GDPR-reglerna.

Men Boo Gunnarson påpekar att sanktionerna för GDPR-överträdelser kan bli mycket kostsamma och att det handlar om respekt och integritet mot kunderna.

”Någon gång är det en kund som reagerar och drar saken till sin spets. När småföretag börjar granskas kommer fler att vakna – hittills har fokus varit på större arbetsgivare”, säger han till Di och betonar att småföretag som strävar efter en schysst och klanderfri marknadsföring samtidigt bygger upp ett attraktivt varumärke som lockar fler kunder.