Flygbolagen har helt sonika struntat i att gottgöra resenärer som drabbats av inställda och försenade avgångar. Det här skriver nyhetsbyrån TT i en artikel på Affärsvärlden.se med hänvisning till konsumenttidningen Råd & Rön (obs, inloggning krävs).

Det rör sig om hundratals kronor i utebliven ersättning till utsatta resenärer och värstingen på listan är irländska lågprisflygbolaget Ryanair, som låg i topp på den icke åtråvärda listan redan i augusti förra året.

Finnair och Vueling Arlines är tvåa och trea på Råd & Rön-listan där det enligt artikeln har tillkommit 165 olika företag sedan fjolårets uppdatering.

ANNONS
ANNONS

De tre nämnda flygbolagen har alltså flest ärenden och totalt finns det 23 resebolag på svarta listan.

Men värst i klassen är ändå motorbranschen, som enligt TT har ryckt på axlarna åt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer att betala ersättningar på totalt 1,5 miljoner kronor till kunder. I första hand rör det sig om bilaffärer med begagnade bilar där problem och fel med bilarna har upptäckts senare.