Det hävdar i alla fall finansmannen själv i en intervju.

I juldagarna sålde Christer Gardells aktivistfond Cevian sin maktpost i AB Volvo till kinesiska Geely. Prislappen var – enligt flera källor på finansmarknaden – cirka 30 miljarder kronor, skriver SvD där Christer Gardell säger att han blev förvånad när Li Shufu och Geely plötsligt storköpte aktier i AB Volvos konkurrent Daimler.

”Vi hade inga info om deras planer i Daimler”, säger Christer Gardell till tidningen och fortsätter:

”Dock var det viss spekulation i höstas om någon riktad nyemission till Geely i Daimler. Vi såg det väl mer som ett alternativ, snarare än komplement till AB Volvoaffären.”

Christer Gardell ser ingen skuld i att Geely nu gasar i Daimler, säger han till SvD.

ANNONS
ANNONS

Kinesiska Geely äger nu nästan 10 procent av Daimler, som är en konkurrent både till AB Volvo på lastbilssidan och Volvo Cars på personbilssidan.

Under morgonen har Dagens PS berättat att Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, petas ur AB Volvos styrelse till följd av Geelys intåg i Daimler.

”Ett självklart beslut”, anser valberedningens ordförande Bengt Kjell i Volvo och pekar på att Samuelsson ”är dotterbolagschef till en ägare som sitter med huvudägarposten i två av varandra konkurrerande företag”.

”Styrelsens uppgift är att diskutera och fastställa framtida strategier och då vill man inte göra det med öppna spjäll mot en konkurrent. Det handlar om bolagets framtida utveckling, det vill man hålla i en snäv krets”, resonerar Bengt Kjell.