Det berättar Joachim Lindström för Breakit.

Tillsammans med Filip Ummer står han bakom Ideal of Sweden, som designar och säljer mobilskal och nu backas upp av riskkapitalbolaget eEquity.

För tre år sedan, när bolaget befann sig i uppstartsfasen, var läget inte lika ljust. Tvärtom var deras livsverk på väg att köpas upp. Men de båda grundarna gav inte upp utan satsade i stället allt på ett kort och sålde båt och bil och andra saker för att få loss pengar till att sätta sina produkter i produktion.

Och sedan dess lyser solen starkt över entreprenörsduon. Breakit berättar att bolaget – som har sitt ursprung i Norrköping – omsatte 47 miljoner kronor i fjol och att vinsten blev över 5 miljoner kronor.

”I år kan inget stoppa oss från att nå 150 miljoner i omsättning”, säger Joachim Lindström till sajten, som uppger att deras bolag – Ideal of Sweden – vill vara trendsättande när det gäller tillbehör till mobiletelefoner, man har bland annat tagit fram designade, magnetiska mobilskal som går att fästa i bilen med hjälp av andra tillbehör.

ANNONS
ANNONS

Sedan 2015 har bolaget – som till hösten får ett Stockholmskontor – också en egen sajt för e-handel. Bolaget har runt 25 anställda och en global försäljning med fysiska återförsäljare i 30 länder, framgår det.

Utöver det pumpar eEquity in totalt 21 miljoner kronor i bolaget; en investering som sker i form av preferensaktier för 6,3 miljoner kronor, samt köp av befintliga aktier och som gör att eEquity nu äger 20 procent av bolaget, enligt Breakit.

”Det är en stark partner som kan hjälpa oss med kapital och kompetens. De är väldigt entusiastiska och vi klickade bra”, förklarar Joachim Lindström i artikeln.

Sedan tidigare ägs bolaget av HS group (7 procent), samt en privat investerare och bolaget Mojafe ab.