Dagens PS

Arbetsmiljöexperten: Så återstartar du arbetet

kontorsjobb
Det är viktigt att lägga upp en plan innan kontorsarbetet återstartar som vanligt. På bilden e-handelbolaget Coolstuffs ledning. (Foto: TT)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 28 maj 2020Publicerad: 28 maj 2020

Branschorganisationen Almegas arbetsmiljöexpert Maria Morberg listar några tips till dig som funderar på hur återställningen till kontorsarbete ska ske. Riskanalys, anlitande av ombud och utvärdering är de vitala delarna. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maria Morberg skriver att det första steget är att påbörja en riskbedömnings- och handlingsplan inför en återstart av kontorsarbete. Folkhälsomyndigheten har stipulerat riktlinjer kring distansarbete, vilket innebär att du som arbetsgivare måste göra en noggrann värdering innan du beslutar om att öppna upp arbetsplatsen igen.

Hon betonar också att det är viktigt att involvera arbetsmiljöombud och skyddsombud. Dessa bör bjudas in till en konsultation inför en återstart av kontorsarbete.

Den sista punkten Maria Morberg lyfter fram är att utvärdera hur distansarbetet har gått. Vad borde behållas och vad ska företaget lämna bakom sig? Det är viktiga frågor att ställa sig när företaget går in i en mer “normal” period.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS