DAGENS FRÅGA – tyck till om dagens snackis direkt här på Dagens PS. Vi lägger alltid upp resultatet från gårdagens fråga.

Årets Black Friday slog nytt rekord för femte året i rad, men ökningen är klart mindre än tidigare. Antalet köp ökade sju procent, vilket kan jämföras med ökningen om tio procent i fjol och 21 procent år 2016, skriver betaltjänsteleverantören DIBS.

”I år har vi sett en trötthet hos konsumenterna kring black friday. Klimatfrågan, butiker som luras och längre reaperiod har dämpat köpivern. Även den förlängda rabatthelgen, som för vissa webbutiker är 12 dagar, gör att fokuset på fredagen minskar. Trots det fick vi ett traditionsenligt rekord så för många är plånboken fortfarande viktigare än miljön”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

Enligt statistik från Prisjakt var priserna bara 5 procent billigare än en vanlig dag, och för en av sju produkter ökade till och med priset.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt visar statistik från Klarna att försäljningen ökade med 14 procent.

Resultatet: