Dagens PS

Studie: Ikea överdriver klimatframsteg

studie Ikea
Svenska Ikea är en av flera företagsjättar som enligt en ny studie överdriver sina klimatframsteg – forskarna är både "överraskade och besvikna". (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 07 feb. 2022Publicerad: 07 feb. 2022

Svenska Ikea är en av flera företagsjättar som enligt en ny studie överdriver sina klimatframsteg – forskarna är både “överraskade och besvikna”.

ANNONS
ANNONS

Ikea, Google, Amazon, Apple och Nestle finns på listan över företag som enligt den nya rapporten inte gör tillräckligt för att bromsa klimatförändringarna.

Enligt studien, som refereras av BBC, överdriver bolagen rutinmässigt sin klimatansträngningar eller felrapporterar om sina framsteg på området.

De 25 företag som omfattas av rapporten står för 5 procent av de globala växthusgasutsläppen. Deras klimatavtryck är stort men företagen anses ha enorm potential att begränsa klimatförändringarna.

Dess värre överdriver företagen sitt klimatarbete, visar rapporten från New Climate Institute.

Ikea välkomnar dialog

Till BBC säger studiens huvudförfattare, Thomas Day, att han och hans forskarteam blev “uppriktigt överraskade och besvikna” över det företagen påstår att de gör för klimatet i relation till vad som görs i praktiken.

Ikea, Apple och de andra företagen som får underbetyg i rapporten slår ifrån sig kritiken, men Ikea välkomnar en “dialog och granskning” av företagets klimatåtaganden för att säkerställa att de är “i linje med vetenskapen” när det gäller 1,5-gradersmålet.

Nestle hävdar att studien lider brist på förståelse för hur företaget arbetar för att förbättra klimatet och anser att slutsatserna innehåller “betydande felaktigheter”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Säger en sak, gör något annat

Enligt rapporten skulle företagen, utifrån sina nuvarande strategier, på sin höjd minska växthusgasutsläppen med 40 procent till år 2050.

I företagens kommunikation heter det att ambitionen är att nå netto noll utsläpp av växthusgaser 2050.

De globala företagsbjässarna sätter även upp egna mål, exempelvis pratar Google om att vara koldioxidfritt år 2030 medan Ikea lovar att vara klimatpositivt samma år.

Även om en del företag beröms för sitt klimatarbete får inget företag högsta betyg och de redovisningar som görs över utsläppen brister och är många gånger svåra att förstå sig på.

Rapportförfattaren: “Saknar ofta verklig substans”

Bara tre av 25 företag i rapporten, Maersk, Vodafone och Deutsche Telekom, har åtagit sig att få bort 90 procent av koldioxidutsläppen från sina produktions- och leveranskedjor.

Annars är det mycket snack och lite verkstad när det gäller företagens klimatlöften, och för konsumenterna är det svårt att greppa vad som är sant, visar rapporten, berättar BBC.

ANNONS

“Företagens ambitiösa rubriker och anspråk saknar alltför ofta verklig substans. Även företag som gör relativt bra ifrån sig överdriver sina handlingar”, säger Thomas Day.

Ladda ner hela rapporten “Corporate Climate Responsibility Monitor 2022”.

Läs även: Ikea-vd om greenwashing: Inte farligast

Läs mer: Ikea: 50 miljarder på klimatsatsningar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS