Cling Systems, som arbetar med återbruk och återvinning av gamla bilbatterier, tar in 21 miljoner. ”Genom Clings plattform skapas ett ekonomiskt system kring återvinning som är unik i sitt slag”, säger David Wendel, VD på First Venture, en av investerarna

ANNONS

First Venture Sweden AB har avtalat om att teckna aktier i Cling Systems AB:s kommande nyemission till ett värde om cirka 8,6 miljoner, motsvarande cirka 9,8 procent av aktierna i bolaget. Genom emissionen, som har en total emissionslikvid om ca 21 miljoner, blir First Venture tillsammans med San Fransisco-baserade Trucks Venture Capital de största externa ägare i bolaget.

Det framgår av ett pressmeddelande från First Venture.

Cling Systems har utvecklat en plattform för intelligent insamling och handel med litiumjonbatterier, och det är för att vidareutveckla plattformen som man tar in pengar.

Företaget inriktar sig på den sista delen av ett batteris livslängd och har skapat en andrahandsmarknad för att fortsätta använda gamla bilbatterier, men man hjälper också aktörer som återvinner de viktigaste materialen när batterierna väl har blivit uttjänta. På så vis slutar inte bilbatterierna hos en bilskrot. Plattformens affärsidé är att bidra till ett ekosystem för litiumjonbatterier.

Gamla bilbatterier kan få nytt liv

”För att klara omställningen till hållbar energi utan att orsaka stora ekologiska, sociala och geopolitiska utmaningar är det avgörande att undvika brytande av nya mineraler och istället återvinna material som redan är en del av vårt industriella system”, säger David Wendel i pressmeddelandet

Idag arbetar totalt femton personer i företaget, skriver Elektroniktidningen.

År 2040 kommer hälften av de viktiga materialen i batterier att vara återvunnet, enligt bedömningar i branschen. Det innebär att  den framtida marknaden för begagnade litiumjonbatterier är stor.

ANNONS
ANNONS

Cling Systems har därför riktat han sig till bildemonterare i Norden och återtillverkare över hela Europa. Återtillverkning är pussla ihop fräscha batteripack av nya och gamla delar.

Nu bygger man också upp ett IT-system som ska göra det lättare att bedöma batteriernas standard, göra dem spårbara och slussa dem mellan rätt kunder.

Läs också:

Ford ska återvinna elbilarnas batterier [Dagens PS]
Nu kommer batterirusningen: åtta aktier [Dagens PS]