Greenwashing är inte det värsta, det är däremot tystnaden om klimatförändringarna, enligt Jesper Brodin, vd för Ikea.

ANNONS

I en intervju med Bloomberg TV säger den svenska möbeljätten Ikeas vd Jesper Brodin att greenwashing är ”mindre farligt än tystnad”.

Han syftar då på tystnaden om klimathotet.

Samtidigt betonar Ikea-toppen att det är viktigt att företag berättar vad de gör för att minska klimatförändringarna, och att man tar ansvar för sina handlingar.

70 procent av Ikeas kunder ”djupt oroade”

Ikeas egen forskning på 30 marknader visar att sju av tio kunder är ”djupt oroade” över klimathotet. Samtidigt uppger endast 3 procent av möbelbjässens kunder att de är villiga att betala mer för miljövänliga produkter, förklarade Jesper Brodin i Bloomberg TV-intervjun.

Ikea har som mål att allt som säljs av företaget ska vara klimatpositivt år 2030.

När det gäller greenwashing anser Brodin att tigandet om klimatproblematiken alltså är ett värre problem.

Greenwashing innebär att företag eller organisationer ger sken i sin marknadsföring av att vara miljövänliga.

Men deras miljö- och klimatåtaganden är i stort sett verkningslösa eller åtminstone obetydliga i jämförelse med vilka skadliga effekter verksamheterna har på klimat och miljö.

Direkt översatt på svenska betyder greenwashing grönmålning eller gröntvättning.

ANNONS
ANNONS

Den svenska marknadsföringslagen förbjuder företag att skönmåla sina produkter ur miljösynpunkt om fakta saknas som kan styrka påståendena.

Läs även: Ikea: Vi behöver höja priser 2022 [Dagens PS]

Läs också: Ikea bakom ny plattform för klimatet [Dagens PS]