Dagens PS

H&M – affärsidén om snabbmode blir allt mer skakig

H&M
2022 kan bli ett kämpigt år för snabbmode-jättar som H&M på många sätt. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 21 feb. 2022Publicerad: 21 feb. 2022

Företag som H&M kan få det tufft framöver, när affärsidén om snabbmode blir allt mer skakig. Även om pandemin börjar gå mot sitt slut hänger problem som leveranskedjorna, skyhöga fraktkostnader och arbetsbrist kvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fast fashion, eller snabbmode, blev en trend på 1990-talet då textiltillverkningen flyttades till Asien och kläderna blev både billiga och producerades snabbt. Men allt fler ifrågasätter om idén är hållbar.

Den skyhöga inflationen i USA verkar inte störa amerikanernas shoppinghumör. I mitten av februari rapporterade USA:s handelsdepartement att landets shoppare spenderade 3,8 procent mer i januari än i december. Även i Storbritannien verkar pandemin inte ha satt käppar i några shoppinghjul, snarare tvärtom – där online-försäljningen går på högvarv, uppger The Economist.

Amerikanska Ralph Lauren uppgav att bolaget öppnade 40 nya butiker i USA under det tredje kvartalet. För H&M är det också full fart framåt som gäller. H&M:s vd Helena Helmersson har sagt att att målet är att fördubbla omsättningen till senast 2023. Samtidigt är ambitionen att lönsamheten ska överstiga 10 procent.

Snabbmode – tufft framöver

Trots att pandemin verkar ebba ut återstår en rad problem, särskilt för snabbmode-jättar som H&M. Allt fler började ifrågasätta hållbarheten inom klädbranschen redan innan pandemin, och det lär fortsätta även efter. Problemen inom leveranskedjorna, skyhöga fraktkostnader och arbetsbristen hänger fortsatt kvar, samtidigt som politiska frågetecken i Kina inte försvinner, där försäljningen sjönk förra året efter att H&M uttryckt oro över anklagelser om tvångsarbete i Xinjiang-regionen.

Klädjättarnas framgångar får svårt att hålla i sig under 2022. Redan förra gångar gick bolag som Topshop och Laura Ashley under i Storbritannien och andra som Ann Taylor och Brooks Brothers i USA.

Så det gäller att jättar som H&M hänger med i svängarna i år, där klädjätten redan har lanserat en vegansk kollektion och investerat i Sellpy, en digital plattform för handel med begagnade kläder.

Läs mer: H&M-toppen och Wallenbergs kan tjäna på vaccinpass

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS