Bilmarknaden upplever en hård press för stora företagskunder att påskynda en övergång till eldrivna fordon. Samtidigt finns det rådande omständigheter som försvårar en sådan process – bristen på infrastruktur, rapporterar Reuters.

ANNONS

Strävan mot att övergå till eldrivna fordon intensifieras i Europa och företag stöter kontinuerligt på nya klimatregler. För att kunna klara en sådan marknadsomvandling krävs en robust infrastruktur, vilket saknas i dagsläget. Bristen på laddstationer är ett faktum och det utgör en stor utmaning för att klara de uppsatta målen, skriver Reuters.

Den Nordamerikanska marknaden hinner ikapp. År 2030 ska 40 procent till 60 procent av det totala beståndet på 1,5 miljoner fordon som förvaltas och ägs av Toronto-baserade Element Fleet Management Corp (EFN.TO) vara helt eldrivna, enligt vd Jay Forbes.

Men återigen kommer tillgången på lämpliga modeller och brist på tillgänglig infrastruktur.

Viktig aktör på bilmarknaden

Stora koncerner hoppar på den ”gröna” vågen, och driver på biluthyrningsfirmor och bilförsäljare att övergå till elfordon snabbare än vad som är rimligt. I slutet av 2020 satte ALD målet att ha 30 procent av sina nya bilar elektrifierade senast 2025, vilket visade sig orealistiskt. Det slutade med att ALD satte upp ett nytt mål att 50 % av dess nya fordon kommer att vara antingen elbilar eller hybridmodeller istället.

Företag som ALD byter ut hela sin fordonsinventering var 42:e månad och spelar därmed en viktig roll i bilindustrin. På en global marknad inhandlar de miljontals fordon varje år. Företaget leasar också bilar åt företag och privatpersoner på uppdrag av några större biltillverkare, inklusive Tesla Inc. 

En stark lobby för eldrivna fordon

ALD, baserad i Frankrike, tar över den holländska konkurrenten LeasePlan, vilket ger en sammanlagd inventering på runt 3,5 miljoner fordon. Målsättningen är att skala upp utbudet på eldrivna fordon.

AstraZeneca är en av ALD:s stora kunder och pushar på för en elektrifiering av deras 17 500 fordon redan till 2025, vilket sätter stor press på bilindustrin. Det råder dock en brist på laddstationer – något som bidrar till att företag inom till exempel transportsektorn främst använder laddhybrider.

I Afrika, vissa delar av Asien och Europa, möter företag som AstraZeneca också en brist på tillgängliga elbilar eller hybridmodeller.

ANNONS
ANNONS

”Utmaningen med elektrifiering är att företag inte kan byta ut sina fordon dag ett,” sa ALD:s vd Saffrett. ”Även om viljan finns, fungerar det helt enkelt inte.”

Baye, tyskt jordbruks- och läkemedelsföretag, siktar på att 30 procent av sina 26 000 lätta lastbilar, stadsjeepar och vanliga bilmodeller (SEDAN) ska vara elektriska inom de kommande fyra åren.

Läs även: KI-chefen sågar elrabatter och vill höja bränslepriser [Dagens PS]