Den nya spellag som infördes vid årsskiftet har fått effekter, berättade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi på en presskonferens idag. Men målet är att skärpa lagarna ytterligare klargjorde han.

Det var framför allt en siffra socialförsäkringsministern framhöll på presskonferensen under eftermiddagen. Summan spelbolagen spenderat på marknadsföring under året har minskat med 16 procent jämfört med förra året, rapporterar Dagens Industri. 2018 var denna siffra uppe på 7.3 miljarder, medan den hittills i år har nått 4,3 miljarder.

Shekarabi och regeringen tillskriver förändringen den nya spellag som infördes vid årsskiftet. Den kräver bland annat licens för bolag som vill vara verksamma i Sverige, samt ställer krav på arbete mot spelmissbruk och måttfullhet i reklamen.

ANNONS
ANNONS

Trots att spelreklamens omfattning har minskat är socialförsäkringsministern inte nöjd. Han nämnde på presskonferensen att lagen ska skärpas och spelreklamen begränsas men gick inte in på ytterligare detaljer om vad detta kan innebära. På en fråga om totalförbud av spelreklam svarade han att han ”inte uteslutit några alternativ”, skriver nt.se.

Som en följd av de svenska licensreglerna hävdar Shekarabi att det har varit en stor kanalisering hos bettingbolagen; det vill säga att många har registrerat sig till det svenska systemet. Kring detta har han dock fått mothugg från flera spelbolag som menar att många fortfarande opererar utanför systemet, skriver Dagens Industri.