Tesla har enligt uppgift frågat leverantörer om att få tillbaka en del pengar de har betalat för tidigare leveranser, i ett försök att nå lönsamhet.

Det rapporterar Techcrunch med hänvisning till Wall Street Journal.

En av Teslas globala leverantörschefer ska ha skickat ett PM med en förfrågan om att få tillbaka en betydelsefull andel av betalningarna sedan 2016. Det beskrevs som betydelsefullt för Teslas verksamhet men också som en investering i biltillverkarens långsiktiga tillväxt som också kommer gynna dess leverantörer, skriver Techcruch.

ANNONS
ANNONS

Detta har skapat ytterligare frågetecken kring bolagets kassaflöde: ”Det är helt enkelt löjligt och visar bara att Tesla är desperata just nu”, kommenterade Dennis Virag, tillverkningskonsult, till Wall Street Journal.

”Endast kostnader som rör det tredje kvartalet och framåt räknas”, skrev Elon Musk på Twitter och menade att det skulle vara fel att tillämpa tidigare kostnadsbesparingar i nuvarande kvartalet.