Miljardären ger sin första stora intervju på tio år.

Stefan Persson, som är ordförande i klädjätten H&M, framträder i Dagens Industri och ger en annan bild av modebolaget än vad många experter gör.

”Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter”, säger Stefan Persson till Di, som konstaterar att det nästa år är 20 år sedan han klev av som vd för H&M och i stället blev bolagets ordförande.

H&M har sedan dess ökat resultatet från 2 miljarder till drygt 18 miljarder kronor 2016. Och även om aktien haft kräftgång de senaste åren, särskilt nu på sluttampen, är totalavkastningen nästan 700 procent, enligt tidningen.

Stefan Persson trivs i sin roll, han säger att det i dag är ”minst lika roligt” som tidigare. Han ser ”enorma möjligheter”, förklarar han, i den förändring som H&M står inför.

ANNONS
ANNONS

Hans engagemang är detsamma också som tidigare.

”Entreprenörskapet har man i sig från födseln kan man säga”, säger Stefan Persson i Di-artikeln.

När det gäller onlinehandeln menar Stefan Persson att bolaget har ”en långsiktig” strategi på den utmaningen; han tror – säger han – att aktiemarknaden missuppfattat det hela med att tro att H&M inte hänger med i svängarna, resonerar han.

”Jag kan absolut inte hålla med om att vi har en smärtsam resa framför oss för att komma i kapp eller förbi konkurrenter. De förutseende digitala investeringar vi har gjort de senaste åtta till tio åren har varit nödvändiga investeringar för framtiden. Vi är ett lönsamt företag som har en stark balansräkning”, säger Stefan Persson i Di-intervjun, dock understryker han alltså att klädbolaget är förberett på att ta sig an utmaningen och att man är inne i det skiftet redan.

”Det finns en skillnad i vad som aktiemarknaden uppfattar som hot och vad vi ser som möjligheter. På kapitalmarknadsdagen hoppas jag att vi kan förklara det här på ett bra sätt”, säger Stefan Persson även.