Dagens PS

Osynlig H&M-vd retar upp ägarna

Karl-Johan Persson och H&M är sämst på investerarrelationer bland börsens storbolag. (Foto: TT)
Karl-Johan Persson och H&M är sämst på investerarrelationer bland börsens storbolag. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 10 maj 2017Publicerad: 10 maj 2017

Di berättar att klädbolaget är “sämst bland börsens storbolag på investerarrelationer”, enligt många stora fonder och institutioner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag har H&M årsstämma och samtidigt står det klart att klädbolaget haft en negativ totalavkastning på över 30 procent de senaste två åren. Stockholmsbörsen har under samma tid gett en total avkastning på 18 procent och H&M:s stora konkurrent Inditex har, skriver tidningen, värderats upp med omkring 30 procent.

Där till noterade H&M årslägsta förra veckan: 212,80 kronor.

Det finns, konstaterar Di, en utbredd misstro som just nu omgärdar H&M, som uppges “snåla med information till marknaden”, vilket i sin tur väcker “allvarliga frågetecken för bolagets affärer”.

Tidningen har gjort en anonym enkät bland de största svenska fonderna och institutionerna och alla sju svarar, framgår det, att H&M är sämst i klassen på investerarrelationer.

“Man kan inte ta ifrån H&M att det fortfarande är ett fullständigt fantastiskt och unikt företag, men det har blivit en repa i lacken och för att få lacken att glänsa igen bör man överväga att visa lite mer siffror kring hur de nya koncepten går”, säger stjärnförvaltaren Henrik Didner vid fondbolaget Didner & Gerge till Di och tillägger att det krävs en bekräftelse på att bolaget kan ta fram starka nya koncept för att framtidstron ska upprätthållas.

Ramsay Brufer, ägaransvarig på Alecta och som enligt Di har H&M-aktier värda 11 miljarder kronor, efterlyser en kapitalmarknadsdag från H&M:s sida för att skringa all osäkerhet som i dag kantar bolagets försäljningsutveckling och satsningar.

Även Didner & Gerge skulle vilja att H&M arrangerar en kapitalmarknadsdag.

“Med en kapitalmarknadsdag skulle bolaget också skapa förtroende för sina planer inom nya koncept och e-handel”, säger Henrik Didner i artikeln.

ANNONS

Dessutom borde vd:n Karl-Johan Persson vara mer tillgänglig för marknadens aktörer, anser han, vilket exempelvis flera andra storbolags vd:ar är.

H&M:s informationschef Kristina Stenvinkel säger att diskussionen om mer tillgänglighet från Karl-Johan Perssons sida är en återkommande diskussion inom bolaget, men hon menar att det är “en balansgång” hur han “prioriterar sin tid” och att fokus till 100 procent är på verksamheten.

Dock förklarar hon i Di att “det händer att Karl-Johan Persson träffar storägare”.

MISSA INTE: H&M-familjens hemliga miljonaffärer avslöjade  >

LÄS ÄVEN: Jackpot för H&M-familjen – så rika blir de nu  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS