Dagligvarukedjan Lidl öppnade i fjol 15 nya butiker och har därefter 203 butiker i Sverige. Bolaget ser en potential att öppna ytterligare 100 butiker i Sverige. Det rapporterar Dagens industri.

”Vi tar marknadsandelar från de stora jättarna och det vill vi fortsätta med, de närmaste åren kommer vi prioritera tillväxt före lönsamhet”, säger Sverigechefen Johan Augustsson till tidningen.

Lidl har idag en marknadsandel på 5-6 procent av den svenska dagligvarumarknaden. Det är en ökning från 3 procent för fem år sedan. Målet är att nå 10 procent. Lidl har investerat en miljard kronor i ett nytt lager i Örebro och bolaget flyttar snart nu in i ett nytt huvudkontor.

ANNONS
ANNONS

Lidl Sverige redovisade 2018/19 en omsättning på 11,8 miljarder kronor med en förlust på 68 miljoner kronor. Johan Augustsson bedömer att även de kommande åren kommer att visa röda siffror. Han framhåller att Sverige är en mycket speciell marknad med tre mycket dominanta aktörer: Ica, Coop och Axfood. Lidl har totalt 12 000 butiker i Europas alla länder samt i USA.