Klädjätten H&M redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet.

Omsättningen sjönk 50,1 procent till 28 664 miljoner kronor (57 474). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 27 700.

Onlineförsäljningen ökade 36 procent i kronor och 32 procent i lokala valutor.

ANNONS
ANNONS

H&M-gruppens totala försäljning under perioden 1-13 juni i år minskade med 30 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019.

I dagsläget är cirka 900 butiker, det vill säga cirka 18 procent av koncernens 5058 butiker, fortfarande tillfälligt stängda. Onlineförsäljningen är öppen på 48 av företagets 51 onlinemarknader

H&M, Mkr Q2-2019/2020 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2018/2019 Förändring
Nettoomsättning 28 664 27 700 3,5% 57 474 -50,1%

Konsensusdata från Factset