H&M har genom riskkapitalbolaget H&M CO:Lab gjort en investering på 13 miljoner dollar i brittiska Thread, som med hjälp av artificiell intelligens och stylister driver på försäljningen av herrkläder på nätet.

Det skriver Business of Fashion.

Placeringen gjordes under en Series-B finansieringsrunda på 22 miljoner dollar i Thread och är CO:Labs totalt tolfte sedan starten 2014.

CO:Lab uppger att syftet med placeringen är att båda parterna ska kunna dra fördel av den.

ANNONS
ANNONS

Nanna Andersen, investeringschef på CO:Lab, sade att Thread genom investeringen får stöd från H&M i form av rådgivning och hur man tar fram ett eget klädmärke. Thread säljer idag premiumkläder från bland annat Boss, Diesel och Paul Smith.

”I retur får vi nya insikter om hur man kan stärka den personliga shoppingupplevelsen och tekniken för att möjliggöra detta. Det är viktigt i en snabbväxande bransch där kundernas förväntningar ständigt utvecklas”, sade Nanna Andersen.

Thread lanserades 2012 och offentliggör inte sina årliga försäljningssiffror. Företaget är ännu inte lönsamt, enligt sajten.