Bettingbolaget Global Gamings bettingsajt Ninjacasino får marknadsföringsförbud och kan inte längre marknadsföra sina speltjänster genom en så kallad takeover-annons, en annons som täcker datorns hela bildskärm.

Förbudet gäller även 20 olika marknadsföringspåståenden.

Beskedet kommer från Patent- och marknadsdomstolen som anser att bolagets marknadsföring strider mot kravet om måttfullhet som gäller vid marknadsföring av spel och som infördes i svensk lagstiftning i januari 2017.

Fallet är det första där måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.

”Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem”, kommenterar rättens ordförande och rådmannen Alexander Ramsay.

ANNONS
ANNONS

Global Gaming beslutade i september tidigare i år att överlåta domänen Ninjacasino.se till Viral Interactive, som har licens för kommersiellt onlinespel utfärdad av Spelinspektionen och även har ansökt om att lägga till domänen Ninjacasino.se till sina övriga domäner på nuvarande licens.

Detta efter att Spelinspektionen återkallat licenserna för Safeent, som är ett helägt dotterbolag till Global Gaming 555 och som tidigare drev internetkasinot Ninja Casino.

Global Gaming överklagade beslutet att återkalla Safeents licens, men fick avslag i mitten av november.

I samband med överlåtelsen av Ninja Casino i slutet av september uppgavs att Global Gaming är marknadsföringspartner till Viral Interactive och fortsatt bistår med resurser och expertis, bland annat för Ninjacasino.se. Det är dock Viral Interactive som är licenshavare och ansvarar för regelefterlevnaden.