Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI.

En kalendereffekt bedöms ha påverkat positivt med 0,5 procentenheter.

Butiksförsäljningen var upp 4,0 procent medan e-handeln ökade 12,5 procent, en klart lägre tillväxttakt än tidigare. I september var till exempel ökningen 29,8 procent.

ANNONS
ANNONS

”E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,1 procent. För butiker är den upp 2,7 procent och för e-handeln 22,4 procent.

Månad Procent
oktober, 2019 4,2
september, 2019 3,2
augusti, 2019 3,8
juli, 2019 3,5
juni, 2019 2,1
maj, 2019 0,9
april, 2019 10,6
mars, 2019 -2,5
februari, 2019 3,0
januari, 2019 2,7