Dagens PS

Kalendereffekt eldar på dagligvaruhandeln

Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, visar nya siffror. (Foto: TT)
Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, visar nya siffror. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 18 nov. 2019Publicerad: 18 nov. 2019

Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En kalendereffekt bedöms ha påverkat positivt med 0,5 procentenheter.

Butiksförsäljningen var upp 4,0 procent medan e-handeln ökade 12,5 procent, en klart lägre tillväxttakt än tidigare. I september var till exempel ökningen 29,8 procent.

“E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,1 procent. För butiker är den upp 2,7 procent och för e-handeln 22,4 procent.

MånadProcent
oktober, 20194,2
september, 20193,2
augusti, 20193,8
juli, 20193,5
juni, 20192,1
maj, 20190,9
april, 201910,6
mars, 2019-2,5
februari, 20193,0
januari, 20192,7

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS