Ikea planerar att expandera till ett dussintal länder över de kommande åren i samband med att man vill nå tre miljarder potentiella kunder år 2025. Det rapporterar BNN Bloomberg med hänvisning till årsrapporten från Inter Ikea, ägaren till Ikea-konceptet.

Ikea kommer bland annat ta sikte på Sydamerika där man ska öppna upp i Chile, Colombia och Peru under franchise-märket Falabella.

På annat håll i världen väntas bolaget också ta sina första kliv i Mexiko, Estland, Ukraina, Puerto Rico, Oman, Luxemburg, Macao och Filippinerna.

”2025 kommer vi att ha potentialen att nå tre miljarder kunder. Vi kommer att erbjuda nya sätt att shoppa med Ikea – online, på avlägsna platser och i stadskärnor. Vi kommer också att erbjuda mindre butiksformat och ett brett sortiment av flexibla och prisvärda tjänster”, säger vd Torbjörn Lööf.

ANNONS
ANNONS

Ikea har under det senaste räkenskapsåret hunnit etablera sig i Indien och Lettland, och därefter i Bahrain under september.

Ikea välkomnade 957 miljoner besöker under förra räkenskapsåret.