Dagens PS

Fortsatt tufft för svensk klädhandel

Svensk klädhandel har det fortsatt tufft. (Foto: TT)
Svensk klädhandel har det fortsatt tufft. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 12 feb. 2019Publicerad: 12 feb. 2019

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skoförsäljningen ökade under månaden med 10,5 procent.

Det framgår av Stilindex från Svensk Handel Stil.

“Efter att ha tappat 10 procent i januari förra året tog skohandeln igen nedgången och ökade med 10,5 procent. Snön i januari är den främsta anledningen till den starka uppgången”, säger , branschordförande för Svensk Handel Stil.
“Skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna, fortsätter Sandström, som önskar att snön hade kommit tidigare under säsongen.”

“Klädhandeln hade det tuffare med en nedgång på en procent. Januari är dock en reamånad med små marginaler. Det är först i mars, som är den första månaden för vårmodet, som försäljningen blir riktigt intressant. Februari är ju årets minsta försäljningsmånad, fortfarande kvar i vinterns grepp och i väntan på vårens intåg”, säger Sandström.

Butiker och e-handelJanuari 2019Ackumulerat 2018
Kläder-1,01,0
Skor10,510,5

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS