Det italienska modehuset Dolce & Gabbana har hamnat i blåsväder i Kina efter att lanserat en kontroversiell reklamkampanj. Bolagets produkter är nu tillbakadragna från kinesiska e-handelsplatser, rapporterar BBC.

Bolaget släppte under veckan ett antal videos där en kinesisk modell kämpar med att äta pasta och pizza med pinnar.

Det fick kineser att revoltera över stereotyper och att trivialisera landets kultur. Lokala kändisar uppmanade till bojkott av varumärket.

ANNONS
ANNONS

Senare förvärrades situationen av att medgrundare Stefano Gabbana kommenterade nedsättande om kineser på nätet. Bolaget har bett om ursäkt för detta och hävdat att det egna Instagram-kontot blivit hackat.

På fredagen saknades det produkter från Dolce & Gabbana på de stora kinesiska e-handelsplatserna Taobao och JD.com, samt mindre plattformarna Kaola och Secoo.

Dolce & Gabbanas tabbar kan visa sig vara dyra för företaget eftersom Kina är en viktig lyxmarknad. Enligt konsultföretaget Bain & Company väntas denna marknad växa med 22 procent i år.