Kritiken gick ut i ett mejl till storbankens vd med krav på att banken skärper sig. 

Det var i slutet av augusti som en förundersökningsledare vid polisen drog i väg mejlet till Swedbanktoppen.

Det berättar Dagens Industri och konstaterar att polismannen – som heter Björn Sidenhjärta och arbetar vid bedrägerigruppen i Västerås – uttryckte sin frustration över att Swedbank är så oerhört sega när det gäller att hjälpa till i utredningar kring bedrägerier, förskingringar, bidragsbrott och penningtvätt.

”Dagligen har vi målsäganden som blir lurade på pengar och vårt viktigaste redskap för att återställa pengarna till dem är att vi mycket snabbt får svar från banker om var pengarna har tagit vägen. Tyvärr måste jag konstatera att Swedbank är i särklass sämst i klassen på att svara fort”, skriver polismannen till Swedbanks vd Jens Henriksson.

Banken har lovat bättring, men inget händer.

Tiden viktig faktor i utredningar

Det var också skälet till att polisens utredare skrev till Swedbanks högste chef, där han påpekar att om en utredning brådskar – då brådskar den.

ANNONS
ANNONS

Polismannen hoppas, skriver han i mejlet, att banken stramar upp rutinerna så att ”vi kan göra ett bra jobb”.

Till Di förklarar polismannen Björn Sidenhjärta, som tidningen pratat med, att utredningshögarna växer och nästan har tredubblats på knappt ett år, från cirka 600 ärendet till omkring 1 500.

”I den typ av ärenden som vi jobbar är att det av yttersta vikt att vi så snabbt som möjligt får klarhet i var målsägandens pengar tagit vägen för att kunna besluta om penningbeslag hos misstänkta. Då är det en mindre katastrof när vi inte får snabb information”, säger han till Di.

Swedbank-vd:n Jens Henriksson svarar å sin sida honom i mejlet:

”Det låter inte alls bra” med nytt besked om bättring.

Swedbanks presschef Unni Jerndal säger även hon till Di att banken ska bättra sig.