”Det var förvånande, med avseende på allt som har hänt under våren”.

Det säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, till SvD då kunderna är förvånansvärt nöjda trots penningtvättsmisstankar och andra skandaler.

Varje år mäter Svenskt Kvalitetsindex, SKI, hur pass nöjda kunderna är i olika branscher.

ANNONS
ANNONS

Fortfarande skvalpar bankerna i botten jämfört med andra sektorer, men trots härvor med penningtvätt och andra skandaler är kundernas betyg alltså uppseendeväckande gott.

”Det är spännande att Swedbank inte har fått så mycket stryk, det beror nog på att de har gjort saker. De har tillsatt en ny vd, ordförande och ledning vilket visar att de har tagit problemen på allvar”, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet Näringsliv, som uppger att Swedbank emellertid hamnar längst ner i kundnöjdhet bland bankerna.

I topp placeras Länsförsäkringar Bank följt av Ica-banken och Sparbankerna.