Dagens PS

Deutsche Bank stängde av fler kunder efter Epstein

Deutsche Bank har stärkt kontrollen efter skandalen med Jeffrey Epstein
Deutsche Bank har stärkt kontrollen efter skandalen med Jeffrey Epstein. (New York State Sex Offender Registry via AP, File)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 04 okt. 2021

Den pedofilanklagade och numera avlidne finansmannen Jeffrey Epstein var kund hos Deutsche Bank. Nu avslöjar banken att man stängde av ett antal andra brottsmisstänkta kunder strax efter Epsteins häktning 2019.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jeffrey Epsteins greps 2019 anklagad för sexuella övergrepp och trafficking mot minderåriga. Efter att han hade avlidit i häktet fick banken i efterhand betala ut skadestånd, eftersom Epstein redan hade dömts för sexualbrott innan han blev kund i banken 2013.

I samband med händelserna med Epstein 2019 gjorde banken en intern utredning, och ytterligare ett “litet fåtal” välbärgade kunder förlorade sina konton och andra samarbeten med banken, skriver Financial Times.

Christian Sewing, vd, erkände förra året att beslutet att göra affärer med Epstein var ett “avgörande misstag”. Chefen på bankens låneavdelning och ansvarig för dess kommitte mot finansiella brott, Stefan Simon, säger till Financial Times att banken 2019 behövde leta efter “andra fall av kunder som tagits ombord i det förflutna, men som borde uppfattas på ett annat sätt idag.”

De brottsmisstänkta eller brottsdömda kunder som förlorade sina avtal med banken vid det tillfället var misstänkta för andra typer av brott än Epstein var.

Stefan Simon tog över kontrollansvaret kort efter att banken hade fått kritik för dålig kontroll av granskningsgruppen BaFin. “Vi har legat efter ett tag och har fått ägna en del tid åt att förbättra läget”, säger han till Financial Times.

De senaste två åren har Deutsche bank spenderat två miljarder euro på sina kontrollfunktioner och ytterligare personal som ska övervaka efterlevnaden av lagar och bestämmelser. Större delen av summan har gått till mer personal och bättre tekniska lösningar för att övervaka kunder.

Förutom de extra satsningarna arbetar banken med att göra resten av personalen mer medveten i frågan.

“Först och främst är det banken som bestämmer och som är ansvarigt vid ekonomisk brottslighet – precis som alla företag är ansvariga för finansiella risker kopplat till en kundrelation eller transaktion”, säger Simon till Financial Times. “Om vi tvekar får vi säga nej till vissa kunder och transaktioner, även om det kanske rent juridiskt är lagligt. Det kan var plågsamt ur ett företagsperspektiv, men vi bara måste göra det – och vi är igång med det redan.”

ANNONS

Läs också:

Expert slår larm: “Kriminella utnyttjar svenska mäklare”
Nordeachef åtalad för grovt insiderbrott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS