De svenska skidanläggningarna investerar ordenligt i bland annat boende och liftsystem inför den kommande vintersäsongen. I år hoppas man kunna öka försäljningen av liftkort med 50 miljoner till 1,3 miljarder kronor.

”Intresset för skidåkning är stabilt och även om det inte blir fler skidåkare är trenden att man åker fler dagar om året”, säger Hans Gerremo, vd för Svenska liftanläggningars organisation, till Dagens Industri.

Han berättar att de svenska fjällen besöks allt mer av turister från både Baltikum och Ryssland.

ANNONS
ANNONS

Den skidort som det investeras mest i är Vemdalen. I år fördelas nära en kvarts miljard kronor på de tre skidområdena Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna, berättar Hans Gerremo, för Di.

En annan skidort som det satsas ordentligt i är Funäsdalsberget. Här läggs 100 miljoner kronor i infrastruktur och 350 nya sängplatser. Ambitionen är att fördubbla omsättningen, förklarar Kevin Kirk, vd på Funäsdalens Alpina AB, för tidningen.

”Det finns färdiga planer på upp mot 2.500 bäddar de kommande åren.”