Hisense är verksamt inom hemelektronikbranschen sedan 1969. Förutom tv säljer den kinesiska jätten bland annat mobilkommunikation, vitvaror och luftkonditionering.

”Det är ett stort och spännande företag som utöver sin styrka på hemmamarknaden även börjar etablera sig internationellt. Vi inleder i Sverige men ambitionen är att etablera varumärket i Norden”, säger Jörgen Hjort, som driver familjeföretaget Cervo Trading & Consulting i Nacka utanför Stockholm.

Jörgen har drivit egna Expert butiker och var i många år ansvarig för Finlux i Sverige. Under 2011 var han med och startade upp Telefunken i Sverige. Bland Cervos kunder märks Media Markt, AudioVideo, Webhallen, Clas Ohlsson, Euronics och Elgiganten. 

ANNONS
ANNONS

Hisenses tv-sortiment kommer att finnas tillgängligt hos ett, som Jörgen Hjort uttrycker det, ”exklusivt antal fackhandlare” från och med i maj. Rekommenderade cirkapriser kommer att variera från 3.999 kronor för en 32-tummare till 12.999 kronor för en 55-tummare.

”Hisense har definitivt resurserna för att genomföra en bred lansering. Men det här är en långsiktig satsning och de har inte bråttom. Det är viktigare att lära sig marknaden och att ha en ödmjuk inställning, snarare än att det ska gå snabbt”, säger Jörgen Hjort.

PS. Håll dig à jour med vårt dagliga nyhetsbrev! Dagens PS har också publikationer inom privatekonomi, teknik och prylar, resor, it och affärer, karriär samt börs. Allt är gratis! Klicka här för mer info!