”Man kan faktiskt tala om ett trendbrott. Efter de tuffa åren med finanskris och ekonomisk oro verkar det ha vänt. Det är andra året i rad som försäljningssiffrorna stiger markant”, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.

Framförallt är det mindre motorbåtar, så kallade styrpulpetbåtar som lockar köparnas intresse. De mellan fyra och sju meter långa båtarna ligger oftast i prisklasser från 100 000 till 500 000 kronor.

”Vissa av de båttyperna har, enligt uppgifter från återförsäljarna, ökat med 40 till 50 procent. I de dyrare segmenten syns också en ökning men inte lika stor”, säger Mats Eriksson.

Konjunkturkänslig bransch

Branschen tillhör de mer konjunkturkänsliga och i takt med en bättre ekonomisk tillväxt har båtintresset ökat.

”Båt är väl något man börjar titta på när man klarat av de normala utgifterna. Sedan kan vi se att många som kanske valde att sälja sina båtar under de tuffa ekonomiska åren nu börjar komma tillbaka igen och vill köpa nytt”, säger Mats Eriksson.

Men än är det en bit kvar till de siffror som noterades innan finanskrisen slog till.

ANNONS
ANNONS

”Om vi överhuvudtaget kommer dit igen så dröjer det säkert ett par år. Men ett tecken på det ökade intresset är att återförsäljare berättat att det i år kommit in folk och spontanköpt en båt. Det har inte hört till vanligheterna de senaste åren”, säger Mats Eriksson.

Nytt skrotningssystem

Samtidigt som försäljningssiffrorna ökar har branschen också startat ett nytt skrotningssystem för att kassera gamla ”vrak” som skräpar ner i marinor och vatten. Båtskroten finns på 25 platser runt om i Sverige och har verkat i knappt ett år.

”Hittills har det skrotats mellan 200 och 300 båtar men vi borde vara uppe i tio gånger så många. På sikt kan en bieffekt bli att ägarna vill köpa nytt men det är i första hand en miljöfråga”, säger Mats Eriksson.

Eller via Facebook!