ANNONS
ANNONS

Mediedrakar i Europa gillar hans business

"Jag drivs mycket av att se folk omkring mig växa med bolaget - det ger mig något mer än bara tillväxt i siffror", säger Mike Radoor på Ocast.

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Mike Radoor och hans affärspartner går all-in med Ocast.

Vem är du?

Mike Radoor, jag är dansk och 31 år gammal. Jag har bott i Sverige i två-tre år, jag kom hit med mitt förra bolag, Miinto.se, som vd. Och jag har inte bott i Danmark på snart sju år, då jag hade ansvaret för Miinto.coms expansion utomlands och bodde på hotell runt om i världen under en period på sex-sju år.”

ANNONS
ANNONS

Berätta om företagsidén.

”Ocast var ett projekt som min partner Eric Gisaeus kom på under sin tid på Leeads.se (media/säljbolag). Eric insåg efter många år att mediakit ofta inte är hundraprocentigt uppdaterade med rätt information, till exempel med trafiksiffror, kontaktpersoner, format, priser och liknande. Eric spenderade extremt mycket tid på att paketera offerter för sina kunder. Han tyckte det var ett ineffektivt sätt att jobba på och började tänka på en SaaS-plattform (Software as a Service) för mediainformation, för att kanske kunna speeda upp processen. Eric började bygga Ocast och 2015-2016 kontaktade jag Eric, då jag hade sagt upp mig från Miinto och var på väg ‘hem’ till Sverige från New York. Eric och jag träffades första gången 2011 och sedan dess har vi hållit kontakten. När jag nu kontaktade honom på nytt berättade han om ett litet projekt som han tyckte jag skulle kolla på. Det tog oss bara tio minuter och en kopp kaffe att bli eniga om att det här skulle växa sig stort som fasen.”

”I dag är vi tolv heltidsanställda, vi finns i nio länder med 800 betalande kunder. Ocast grundades 2016 av Eric, mig och ett systerbolag, Hyper Valley, som är ett utvecklingsbolag.”

Vad blir nästa steg?

”Nästa steg är att ta Ocast ut till Tyskland, England och USA. Vi har fått extremt bra traction på kort tid i Europa. Bara inom Skandinavien har vi på tolv månader fått de största mediehusen som kunder. Vi har fått uppmärksamhet från några av världens största mediekoncerner som exempelvis TMG (Holland), Der Spiegel (Tyskland), Russ Media (Österrike) och många flera.”

Bästa entreprenörstips?

”Mitt bästa tips är att aldrig sluta sälja oavsett din roll i bolaget. Du har visionen från början, din röst väger tungt i bolaget och det är viktigt för alla att du visar vägen fram. Den bästa entreprenören säljer sin vision internt och externt as long as you go along!”

Värsta fallgropen?

”Uuh, den var svår…Jag skulle väl säga att du inte har samma trygghet som med ett 8-17-jobb. Som egenföretagare jobbar du mer än genomsnittet. Du har mindre tid än genomsnittet för familjen, du offrar mer pengar och trygghet generellt. Som entreprenör ger jag allt jag har för mina drömmar, projektet och anställda. Det har kostat mig tid för nära vänner och familj. Jag är lycklig över att jag i ung ålder gjorde en fin exit och på den resan har jag lärt mig att prioritera vad som gör ‘Mike AB’ mest effektiv och glad.”

Hur ser finansieringen ut – vad bör man tänka på?

”Beroende på vad man vill så tycker jag alltid att det är bra att skaffa sig investering i en så tidig fas som möjligt, men jag tycker också det är sunt att gå till banken och låna pengar eller satsa en del (om inte allt) av sitt sparkonto. Med en tidig investering får du oftast bra sparring och med en personlig satsning vaknar du en timme tidigare för att säkerställa att det inte skiter sig. All in!”

Vad ser du dig själv/företaget om fem år?

”Om fem år gör jag exakt det jag gör i dag. Driver ett bolag i tillväxt, utvecklar spännande produkter inom en bransch jag tror på och coachar mina anställda as much as I can. Jag drivs mycket av att se folk omkring mig växa med bolaget – det ger mig något mer än bara tillväxt i siffror.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

”Nästa Veckans Entreprenör borde vår Rasmus Ingerslev vara. Rasmus är grundare till fyra bolag inom fitnessbranschen. Han är chairman of the board för världens största fitnessorganisation och har precis öppnat Barry’s Bootcamp i Mood-gallerian i Stockholm. Rasmus har grundat Danmarks absolut största fitnesscenter och bor nu i Stockholm med sin svenska fru, tv-kända läkaren Mona.”

Namn: Mike Radoor
Yrke: grundare av flera bolag och i dag CEO på Ocast.
Ålder: 31
Bor: Stockholm
Civilstånd: singel.
Gör helst: jagar, tränar och hänger med mina kompisar.
Gör helst inte: Ingenting – det måste hända något!
Det vet ingen om mig: ”När jag ska koppla av hemma i soffan sätter jag på FIFA och njuter av att vinna över de yngre kidsen som spelar online.”

Ocast

Miinto.com

Fitner.co

 

 

 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS