Kollisionen ägde rum i maj där Tesla-fordonets autopilot inte klarade av att känna igen ett vitt långtradarsläp framför sig. (Foto: TT / Montage)

UPPDATERAD TEXT: En omfattande utredning har fastställt olycksorsaken.

ANNONS
ANNONS

Teslas självkörningssystem Autopilot hade begränsningar som spelade stor roll vid en dödsolycka förra året. Det uppgav trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board , NTSB, efter ett möte på tisdagen, skriver CNBC:s nätupplaga.

Kollisionen ägde rum i maj där Tesla-fordonets autopilot inte klarade av att känna igen ett vitt långtradarsläp framför sig. Det resulterade i att bilen, en Model S, kolliderade med lastbilen samtidigt som föraren omkom. Det var det första dödsfallet som involverade ett fordon utrustat med autopilot.

NTSB sade på tisdagen att en kombination av att lastbilsföraren misslyckandes med att ge fordonet företräde, att Tesla-föraren förlitade sig allt för mycket på autopilot och vissa begränsningar i själva autopilot-systemet var de faktorer som mest sannolikt förorsakade kraschen.

NTSB poängterade också att föraren i Tesla-fordonet hade gjort ett misstag genom att ha använt autopilot på en vägtyp som inte hade rekommenderats av Tesla.

Tesla sade i ett uttalande att man uppskattade NTSB:s analys och man kommer att se över sina rekommendationer i den fortsatta utvecklingen av tekniken för självkörningssystem.

En annan trafiksäkerhetsmyndighet, NHTSA, har tidigare fastställt att kollisionen inte var resultatet av en defekt i autopilot.

Värt att nämna i sammanhanget är också att fordonet färdades i en betydligt högre fart än vad som var tillåtet i samband med kraschen.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS