ANNONS

Svenskt ”Blackwater” rustar för piratkrig

En lönsam jättemarknad har öppnats utanför Somalias piratangripna kust. Svensken Thomas Jakobsson laddar nu sina vapen i vad som kan liknas vid ett "svenskt Blackwater".

krig.jpg

Blackwater, eller XE som företaget numera heter, är en kontroversiell amerikansk mångmiljardkoncern, specialiserad på säkerhet och militära insatser i länder som Irak och Afghanistan. Bolaget har skördat enorma ekonomiska framgångar i kriget mot terrorismen och är trots kritiken en av Pentagons största underleverantörer. 

ANNONS
ANNONS

Svenskägda Naval Guards startade för knappt ett år sedan av den före detta säkerhetskonsulten Thomas Jakobsson. Entreprenören inom honom vaknade till liv i takt med det växande piratproblemet i Indiska Oceanen.

Eller som Dagens Industri uttrycker det: ”det fullkomligen kryllade av affärsmöjligheter”.

Så sent som i förra veckan kapades tre oljetankers. En av dessa var den grekiska supertankern ”Rene”, som var på väg till USA med två miljoner ton olja, motsvarande 20 procent av den amerikanska dagsimporten.

”Hade vi haft en miljon pund hade vi utan problem kunnat investera det i nya båtar och fortfarande vara fullbokade. Så bra är marknaden”, säger Jakobsson till tidningen.

Piratproblemet är väl utbrett och kunderna är beredda att betala dyrt för sin säkerhet. Naval Guards kunder består av rederier, vars fartyg håller 8-12 knop och har låga fribord. Den som kan hålla 20 knop behöver inte oroa sig för pirater, menar Jakobsson.

Dagens PS har tidigare skrivit om svenska rederiet Stena Bulk, vars vd Ulf Ryder beslutat sig för att anlita beväpnade vakter ombord sina fartyg.

”Vi viker oss inte”, sade han till DI i slutet av januari.

Thomas Jakobsson och hans kompanjoner förvärvade i fjol fyra trupptransportbåtar, så kallade 200-båtar, som tidigare har använts av svenska försvarsmakten (fram till lanseringen av stridsbåt 90). Nyligen kom man även över en avlagd minröjare som varit skolfartyg 1972.

Fartygen byggdes om och är numera tungt beväpnade. Naval Guards bemannar sina skepp med ukrainska före detta marinsoldater.

Uppdrag: eskortera fraktfartyg i pirathaven utanför Somalia.

Naval Guards, som har sin hemmahamn i brittiska Cardiff, har hittills avvärjt två piratattacker.Bolaget är licensierade för tunga vapen och har rätt att tillfångata pirater.

”Våra vapen är kraftigare än den typen privatpersoner kan komma över. Det är inget som ligger på Ebay om man säger så”, säger Thomas Jakobsson till DI.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS