ANNONS

Erövrar världen med 500 miljoner mobilnummer

Stockholmarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedis mobilapplikation True Caller har laddats ned av två miljoner personer. Målet är tydligt: att bli bäst i världen på personsök.

True-caller.png

I september 2009 lanserade de 27-åriga KTH-kompisarna sin mobiltjänst, som identfierar 500 miljoner telefonnummer världen över.

ANNONS
ANNONS

I dag har True Caller två miljoner användare och Alan Mamedi och Nami Zarringhalam berättar för Dagens Industri att de siktar på 12 miljoner innan årets slut. Tjänsten går ut på att användaren laddar upp sina mobilnummer i en katalog. Som motprestation får han eller hon tillgång till en snabbt växande databas med för närvarande 500 miljoner telefonnummer från hela världen.

Användaren måste inte dela med sig av sin telefonbok – men den som gör det får tillgång till all information.

”I till exempel Indien finns 600 miljoner mobilabonnenter och 99 procent av dem har kontantkort. True Caller gör det möjligt att samla in deras nummer och göra dem sökbara”, säger alan Mamedi till tidningen.

True Software, som bolaget bakom nummersökppen heter, fick nyligen motta priset Guldmobilen som ”Årets mobila nyttotjänst”. I dag toppar True Caller listorna på Nokia Store, iPhone App Store samt Android Market i hela Skandinavien. Enbart deras svenska användare utför närmare 1,8 miljoner nummersökningar per vecka.

”Det här är mobil utveckling när den är som bäst”, skrev tidningen Internetworld, som 2010 rankade Mamedi och Zarringhalam på plats åtta bland årets webbentreprenörer.

Omsättningen 2011 låg på blygsamma 1,5 miljoner kronor med ett resultat på ”några hundra tusen kronor minus”. Bland investerarna märks tidigare Catella-chefen Stefan Lennhammer och Magnus Bergman, grundare av Parallell Consulting, som köptes av Icon Medialab. Grundarduon är enligt Di fortfarande majoritetsägare.

De båda entreprenörerna insåg redan efter en vecka, då över 10.000 användare anslutit sig, att de satt på en potentiell guldgruva. Ända från starten har de tänkt globalt, säger grundarna till Di.

”Det som är fantastiskt att se är att vi till exempel i Libanon har varit den mest nedladdade gratisapplikationen i tre månader”, säger Nami Zarringhalam.


PS. Håll dig à jour med vårt dagliga nyhetsbrev! Dagens PS har också publikationer inom privatekonomi, prylar, resor, it, media, reklam, karriär och börs. Klicka här för mer information!

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS