Jeff Bezos (höger) planerar en offensiv på onlinevideo. (Foto: TT / Montage)

Jeff Bezos gigant gör sig redo för en offensiv. 

ANNONS
ANNONS

Amazon vill att dess videoplattformar ska utmana YouTube i större utsträckning och har därför haft möten om att lansera reklamvänliga program, rapporterar CNBC.

Enligt personer med insyn har det under mötena föreslagits att programmen ska innehålla mer vänliga initiativ mot annonsörerna. Detta innebär att Amazon bland annat skulle vara mer öppna för att dela med sig information om vad dess tittare följer och vad de gör online.

Ett annat programupplägg skulle vara att man parar ihop annonsörerna med videoproducenter för att skapa sponsrat innehåll, enligt uppgift. Eftersom produktionen tekniskt sett är reklam skulle Amazon få en bit av kakan.

Amazon uppges också ha träffat flera teknikföretag för att diskutera hur man kan stoppa olämpligt innehåll från att visas bredvid annonser, uppgav personerna. Detta har tidigare drabbat Google och dess YouTube och sett ett antal företag dra tillbaka sina reklamkampanjer.

Annonsmarknaden för digitala videos i USA växer så det knakar och för i år väntas företagen plöja ned i den 13,2 miljarder dollar, enligt eMarketer.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS